Kolmele
solistile, lugejale, ansamblile ja koorile
Tekstid: kuningas
Saalomon, Blaise Pascal, Bô Yin Râ, dalai-laama, Uku Masing, Kaarel Kuurmaa, Tõnis Mägi
Muusika: Tõnis
Mägi
„Tarkust“ on
nimetatud oratooriumiks. Tõnis Mägi ise väldib oma teose žanri määratlemist.
„Tarkus“ ühendab endas sõna ja heli – iidsete ja kaasaegsete mõtlejate tekste
ning Tõnis Mägi tänapäevast muusikat. See on rännak läbi tuhandete aastate
tarkuse, et leida inimeseksolemise tuuma ja loomise lätet. Et püüda mõista,
kuidas kõlavad kokku vanade meeste filosoofia ja väikese lapse tarkus.
Tõnis Mägi
selgitab: “Ei saa inimesele peale käia ja ette kirjutada, mismoodi maailma
asjad toimivad, sest sa ise ju ka väga kindlalt ei tea. Üle jääb suunamine, mis
tuleneb hoopis teist laadi tarkusest kui see, mida saame kooliõpikutest. Ent
siin libretos leidub igasuguseid seoseid ning ma ei arvagi, et suudaksin kõiki
seletada.”
Kui peegeldada
Tõnis Mägi heliteost keeleliselt, siis kuulsin muusikas aegadetagust õpetust
tänases keeles. Kuulsin arutlust arukusest, tarmukusest, usaldusest, austusest
ning muidugi armastusest. Kõigest sellest ja kindlasti paljust enamast
koosnebki tarkus. See on oskus näha, kuulda ja, kui vaja, kuulutada. Inimkond
jääb ellu vaid siis, kui tal on kultuuriseos. Margus Mikomägi,
„Maaleht“
Just muusika ja
teksti koosmõjult on selles teoses andekaid, et mitte öelda lausa geniaalseid
leide. Me võime muidugi arvata, et geenius on ju ikka keegi kaugemalt, ja
mõistagi hoopis muust rahvusest kui meie tagasihoidlik eestlane. Ning võib-olla
oleks ka mõnevõrra kindlam, kui ta oleks juba surnud?!
Tõnis Mägi
oratoorium „Tarkus“ mõjub esmapilgul laulude reana, mida seovad üleminekud ning
ka mõningad instrumentaalsed osad. Süvenemisel hakkab aga pilk nägema
teksti-muusika ühistasandi läbikomponeeritud liine. Ja selles ongi minu arvates
kõnealuse suurteose põhiline väärtus. Heili Vaus-Tamm,
„Sirp“
Eksklusiivset, piiratud koguses, nummerdatud
plaati, Tõnis Mägi autogrammiga, saab soodsama hinnaga tellida www.musapood.ee